„Šitas buvo mano močiutės”… „Radau sode, galvojau, gal mest, bet išnešiau į lauką ir visai gražus pasirodė” – dažniausiai maždaug tokie žodžiai atlydi senus fotelius į mūsų studiją. Atsikartojančių formų, bet kiekvienam vis kitokie, nes jau tapę žmogaus.
Tačiau kas buvo iki tol, kol foteliai tapo namų dalimi? Už kiekvieno baldo slypi jo kūrėjas.
Šį tekstą skiriame vienai iš atpažįstamiausio dizaino autorių – architektei, dizainerei Valerijai Emai Cukermanienei (1935m.-2018m.).
– Elija K.
Kiekvienas baldas turi savo kūrėją: Valerija Ema Cukermanienė.
Valerijos Emos Cukermanienės kurti baldai – vieni dažniausių XX a. interjero akcentų mūsų platumose.
Aptakios formos, grakštus pakylėjimas nuo grindų – sėdimi, gulimi, supami foteliai, staliukai, masyvios sekcijos ant lengvų kojelių. Dizainerės baldai petys petin plaukė su to meto Europoje vyravusia stilistika.
Gimusi ir augusi Kaune, 1960m. Valerija baigė architektūros studijas Kauno politechnikos institute. Ir jau po ketverių metų sukūrė žymųjį baldų komplektą „Ąžuolas”, kaip mat užkariavusį daugiabučių svetaines.
Tiesa, sovietiniu, individualumą slopinančiu laikotarpiu kiekvienoje baldą ženklinančioje etiketėje buvo nurodoma tik baldų gamykla, modelio pavadinimas, data, kaina, tačiau dizainerių vardai telikdavo gamyklų dokumentuose. Tai ir nulėmė gan siaurą XXa. Lietuvos dizainerių žinomumą. Šiandien jau ataidintys kūrėjų vardai į dienos šviesą iškyla tik archyvuose plušančių dizaino tyrėjų dėka – ačiū jiems.
Eiliniame bute sovietmečiu erdvumo trūko, tad kiekvienas gyvenamosios erdvės metras turėjo būti išnaudotas itin praktiškai. Tokioms sąlygoms kuriami baldai pasižymėjo funkcionalumu derinamu su estetika.
Grakštumą išsaugoję kompaktiški Cukermanienės foteliai buvo tikru stilistiniu atokvėpiu ankštoje daugiabučių kasdienybėje.
Neveltui mums jie tokie pažįstami iš močiutės svetainės ar sodo namelio. Ratas apsisuka ir V. E. Cukermanienės baldai grįžta į šiandienos interjerus, maloniai dvelkdami savo sukaupta istorija. Ir ne vien tvarumo sumetimais dažnas renkasi atnaujinti seną baldą – peržvelgus pastarųjų metų baldų ir interjero dizaino tendencijas, akivaizdu, jog šešiasdešimtiesiems būdingos grakščios formos sugrįžta.
Tikiuosi, jog šis trumpas panirimas į dizaino vandenis sužadina smalsumą balduose įžvelgti ne tik jo estetiką ir funkcionalumą, tačiau atrasti ir jo kūrėją. Nes kiekvienas baldas turi jį sukūrusią asmenybę.
Už pasidalinimą informacija dėkoju Vilniaus taikomosios dailės ir dizaino muziejui.